حجاب اسلامی ایرانی در بیرون از مرز ها

مقدمه  sa329810

یکی از ویژگی های های سبک زندگی ایرانی -اسلامی حجاب و عفاف به عنوان اصل اخلاقی نزد همه است . عفاف و پاکدامنی از آشکارترین نشانه‌های زندگی و سلامت جامعه اسلامی، و حجاب اسلامی یکی از مهم‌ترین نمادهای تمایز آشکار میان جوامع اسلامی و غیر اسلامی وغربی به شمار می‌رود. در پرتو رعایت حجاب و التزام به عفاف است که شخصیت انسانی زن حفظ و زمینه‌های رشد و تکامل زن و مرد در ابعاد مختلف فراهم می‌شود.متاسفانه غرب از استفاده ابزاری می نماید با نگاهی به آگهی های بازرگانی می بینیم زنان دربه عنوان ابزار تبلیغاتی کالاههای غربی به شما ر می ویل دورانت معتقد است نقش پوشش و حجاب زنان در ایران باستان چنان برجسته‌است که می‌توان ایران را منشاء اصلی پراکندن حجاب در جهان دانست.

همچنین موبد «رستم شهرزادی» می گوید:« پوشش زن باید به گونه‌ای باشد که حتی یک تار موی او نیز آشکار نگردد. در خرده اوستا، چنین آمده‌است: «همگان نامی ز تو بر گوییم و همگان سر خود را می‌پوشیم و آن گاه به درگاه دادار اهورمزدا نماز می‌کنیم»

در کتاب پوشاک باستانی ایرانیان در ذیل عنوان «پوشاک اقلیت‌های میهن ما» در مورد حجاب زنان زرتشتی چنین می‌خوانیم: <<این پوشاک که بانوان زرتشتی از آن استفاده می‌کنند، شباهتی بسیار نزدیک به پوشاک بانوان نقاط دیگر کشور ما دارد. چنان که روسری آنان از نظر شکل و طرز استفاده، نظیر روسری بانوان بختیاری است و پیراهن، شبیه پیراهن بانوان لُر در گذشته نزدیک است و شلوار، از لحاظ شکل و بُرش، همان شلوار بانوان کُرد آذربایجان غربی است و کلاهک، همان کلاهک بانوان بندری است>>

ویل دورانت دربارهٔ زنان در دوران هخامنشیان می‌گوید: «زنان طبقات بالای اجتماع جرأت آن را نداشتند که جز درتخت روان روپوش دار از خانه بیرون بیایند. هرگز به آنان اجازه داده نمی‌شد که آشکارا با مردان آمیزش (اختلاط) کنند. زنان شوهردار حق نداشتند هیچ مردی را، حتی پدر یا برادرشان باشد، ببینند. در نقش‌هایی که درایران باستان برجای مانده، هیچ صورت زنی دیده نمی‌شود و نامی از ایشان به نظر نمی‌رسد>>

در این باره چنین می‌خوانیم: «لباس زنان اشکانی پیراهنی بلند تا روی زمین، گشاد، پرچین، آستین‌دار و یقه راست بوده‌است. پیراهن دیگری داشته‌اند که روی اولی می‌پوشیدند و قد این یکی نسبت به اولی کوتاه و ضمنا یقه باز بوده‌است. روی این دو پیراهن چادری سرمی کردند «.

درجای دیگر آمده‌است:«چادر زنان اشکانی به رنگ‌های شاد و ارغوانی و یا سفید بوده‌است. گوشه چادر در زیر یک تخته فلزی بیضی منقوش یا دکمه که به وسیله زنجیری به گردن افکنده شده، بند است. این چادر به نحوی روی روند .



به گزارش گفتمان نیوز، عکس ها و فیلم های به جا مانده از دوران مبارزات انقلابی مردم ایران در قبل از ۲۲ بهمن ۵۷، نشانگر آن است که زنان بسیاری در این انقلاب حضور داشتند که مقید به حفظ حجاب نبودند، هر چند تعدادشان بسیار کمتر از زنان محجبه ای بود که در فعالیت های انقلابی مشارکت داشتند.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز، مدت زمانی طی شد تا قانون حجاب تصویب شد و جامعه به شکل اسلامی درآمد، در اینجا این فاصله زمانی را بررسی کرده و نحوه برخورد مسئولین وقت و مخالفان را بیان می کنیم.
پیش از انقلاب و حجاب:

پیش از انقلاب زنان کارمند بخش عمده طبقه متوسط جامعه را تشکیل می دادند که بی حجاب و دارای گرایش های لائیک بودند. دغدغه عمده این گروه از زنان مشخص نبودن وضعیت شغلی شان بعد از انقلاب بود. برای مثال، در اوج درگیریهای انقلاب (۱۰ آبان ۱۳۵۷ ) خبرنگار روزنامه« گاردین » از حضرت امام درباره وضعیت آینده این دسته از زنان پرسید: « آیا زنان قادر خواهند بود به طور آزادانه بین حجاب و لباس غربی حق انتخاب داشته باشند؟ » حضرت امام با زیرکی تمام در جواب فرمودند:
زنان در انتخاب فعالیت و سرنوشت و همچنین پوشش خود با رعایت موازینی آزادند و تجربه کنونی فعالیت های ضد رژیم شاه، نشان داده است که زنان بیش از پیش آزادی خود را در پوششی که اسلام می گوید یافته اند.
امام خمینی رحمه الله با بیان دو شرط، یعنی « رعایت موازینی » و « پوششی که اسلام می گوید ». در حقیقت، آب پاکی را روی دست آنها ریخت و از همان اول مشخص بود که وضعیت آینده چگونه رقم خواهد خورد.

ماجرای حجاب در بعد از انقلاب:9

بعد از پیروزی انقلاب بخش عمده ادارات دولتی و کارهای دفتری در دست طبقه متجدد متوسطی بود که نظام تجدد طلب حکومت شاه ایجاد کرده بود. از این رو، مشکل اساسی در روزهای آغازین پس از پیروزی انقلاب، وجود هزاران کارمند زن لائیک و بی حجاب در ادارات دولتی بود. از سوی دیگر، اقشار انقلابی که به خاطر حفاظت از ارزش های معنوی قیام کرده بودند این وضع را تحمل نمی کردند. از این رو، حضرت امام خمینی رحمه الله در پانزدهم اسفند ۱۳۵۷ در یک سخنرانی فرمودند:
وزارتخانه اسلامی نباید در آن معصیت بشود. در وزارتخانه های اسلامی نباید زن ها لخت بیایند؛ زن ها بروند؛ اما با حجاب باشند. مانعی ندارد بروند کار بکنند، لکن با حجاب شرعی باشند.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به برجسته‌تر شدن جایگاه و اهمیت حجاب بسیار پرداخته شده، مقالات و آثار زیادی به چاپ رسیده. این بدان معنا نیست که قبل از انقلاب اسلامی آثاری به چاپ نرسیده، بلکه کتاب مسئله حجاب شهید مرتضی مطهری (در سال‌های آخر دهه ۱۳۴۰ش) از آثار مهم و تاثیرگذار در دفاع از حکم حجاب به حساب می‌آمد و استقبال فراوانی از آن شد.
در آغاز روند انقلاب اسلامی ایران، در راهپیمایی‌ها، حجاب نماد اساسی برای مخالفان حکومت بود و نوعی ابراز نارضایتی و مخالفت با الگوهای تحمیل شده بر زنان در دوره پهلوی به حساب می‌آمد.

نقش حجاب در ایران و انتقال آن به بیرون از مرز ها :
پس از پیروزی انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) بارها درباره حجاب و اهمیتش سخن گفتن. سرانجام در اسفند ماه، سال ۵۸بحث الزامی شدن رعایت حجاب از سوی بانوان در مجلس جمهوری اسلامی ایران مطرح شد. در تبصره مادّه ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی برای آن ضمانت اجرایی کیفری مقرر شد.
این موج شروع به سرایت در دیگر کشورها کرد و در میان زنان کشورهای اسلامی و مسلمانان ساکن کشورهای غیر اسلامی مورد استقبال قرار گرفت و به عنوان پدیده اجتماعی مهم که نقش مهمی در هویت‌نمایی مسلمانان دارد، گاه جنبه سیاسی نیز یافته و حتی در بعضی کشورهای اروپایی عکس‌العمل‌هایی را برانگیخته است.

به گزارش مشرق، شکوفایی اسلام در غرب نمادهای مختلفی دارد که ازجمله آنها – گسترش حجاب در میان دختران و زنان غیر مسلمانانی که به اسلام روی می‌آورند، آنها به حجاب به عنوان یک عامل مهم در ایجاد امنیت روحی و روانی می‌نگرند، امنیتی که با پدیده برهنگی و بی بند و باری در غرب مورد تهدید قرار گرفته است.
از سوي ديگر، جريان رو به جلوي بيداري اسلامي نه تنها در كشورهاي اسلامي و عرب منطقه و آفريقا همچون تونس، ليبي، آذربايجان و … در احياي سنت‌هاي اسلامي همچون عفاف و حجاب تأثيرات قابل توجهي داشته است، بلكه سبب توجه ديگر كشورها از جمله كشورهاي غربي به خصوص نخبگان علمي اين كشورها به سمت فرهنگ اسلامي از جمله حجاب و عفاف شده است.

افزايش گرايش زنان به اسلام و حجاب در غرب:172575_104
اگر چه با توجه با تبيلغات منفي و همه جانبه غرب عليه اسلام و فرهنگ اسلامي، بسياري از مردان و زنان غربي در ذهن خود، تصوير ترسناك و خطرناكي در ذهن خود ايجاد كرده‌اند، لكن در كنار تمام تبيلغات منفي غرب، روند گرايش و تمايل مردان به خصوص زنان غربي به اسلام و علي الخصوص به مسئله حجاب غير قابل انكار است به شكلي كه بر اساس آمار مختلف، اسلام نسبت به ديگر اديان در غرب رو به گسترش است و بيش از ۱۵۰ درصد، افزايش يافته است

گزارش مختصري از مبارزه غرب براي گسترش حجاب در جامعه:
پس از حوادث یازده سپتامبر، صدور و تصویب قوانین ضد اسلامی در غرب و گسترش پدیده اسلام فوبیا وارد فاز جدیدی شده است و به دنبال آن حجاب که از ارکان اساسی ایمان زن مسلمان و سمبل عفاف وی محسوب می‌شود، در بعضی از کشورهای غربی با تهدیدها و مشكلات فراواني روبرو است

ممنوعیت حجاب در مدارس فرانسه:172578_302
اولین بار تصویب قانون ممنوعیت حجاب در مدارس فرانسه سر و صدای زیادی ایجاد کرد مسلمانان فرانسه به عنوان بزرگترین جامعه مسلمان اروپا، از سال ۲۰۰۴ به موجب تصویب قانونی از داشتن حجاب در مدارس دولتی منع شدند. به موجب این قانون تحت عنوان طرح”ممنوعیت استفاده از نشانه‌های مذهبی در مدرسه‌های فرانسه”، استفاده از حجاب اسلامی در مدارس فرانسه رسماً غیرقانونی شد. پیش از آن نیز اغلب مدارس فرانسه به سختی به دانش آموزان خود اجازه می‌دادند با پوشش اسلامی در کلاس‌های خود حاضر شوند.

مجازات زندان برای زنان محجبه در بلژیک:172574_533
براساس طرح پیشنهادی برخی نمایندگان پارلمان بلژیک، زنان محجبه‌ای که از پوشیه یا نقاب در اماکن عمومی استفاده می‌کنند، مجرم شناخته شده و جریمه نقدی شده یا زندانی می‌شوند”کریستین دوفرانیه ” عضو مجلس سنای بلژیک و رئیس فراکسیون جنبش اصلاح از ارائه طرحی قانونی به مجلس خبر داد که طبق آن، استفاده از حجاب پوشیه یا نقاب در این کشور جرم محسوب شود.
این نماینده پارلمان بلژیک با اشاره به اینکه پیشنهاد طرح این قانون در چارچوب سلامت عمومی و احترام به ارزش‌های جامعه است، ادعا کرد: باید قانونی وجود داشته باشد که براساس آن هرکس از لباسی که موجب عدم شناخت و تشخیص هویتش در اماکن عمومی شود، مورد پیگرد قانونی قرار گیرد

ممنوعيت حجاب در سوئيس، چهارمين كشور اروپايي در فرايند مقابله با حجاب:
در كنار كشورهايي همچوم فرانسه، بلژيك و هلند در راستاي ممنوعيت حجاب، کشور سوئیس نيز قرار مي‌گيرد كه عنوان چهارمین کشور اروپایی ممنوعیت نقاب و حجاب را به تصویب رساند. پارلمان سوئیس با ۱۰۱ رای موافق در برابر ۷۷ رای مخالف، نسبت به نداشتن تقاب در اماکن عمومی سوئیس رای داد که این امر باعث آزرده خاطر شدن مسلمانان شد.
این اقدام در زمانی اتخاذ شد که “اسکار فریسینگر” از قانونگذاران حزب راست گرای مردم در سوئیس ممنوعیت نقاب را به پارلمان ارائه داد و مدعی شد: در زمانی که عدم امنیت در خیابانهای ما رشد می کند مردم بیشتری چهره خود را پشت روبنده یا برقع پنهان می کنند باید جلوی نقاب را بگیریم.

اسلام هراسي و مقابله با حجاب، وسيله غرب براي زنده نگه داشتن ليبرال دموكراسي:172581_241

یکی از علل برخورد غرب با مسلمانان و ایجاد محدودیت برای آنها در این جوامع، تبلیغ خطر مسلمانان و بزرگنمایی آن است؛ بر کسی پوشیده نیست که پس از حوادث خود ساخته یازده سپتامبر و متهم نمودن مسلمانان، محدودیت حقوق اقلیت‌های اسلامی در کشورهای غربی رو به فزونی گذاشت. بخشی از منشأ اسلام هراسی به این دلیل است که وقتی مارکسیسم فرو می‌پاشد غرب باید برای حفظ یکپارچگی خود دشمن فرضی ترسیم کند، این نظریه هانتینگتون که برتری آمریکا در بحران و چالش معنا پیدا می‌کند، به منزله دکترین استمرار قدرت ایالات متحده آمریکا تلقی می‌شود. بنابر این باید پس از خلا رقیب شرقی آن جایگزینی معرفی شود که در این راستا پس از فروپاشی کمونیسم، اسلام را به عنوان دشمن فرضی جایگزین نمودند.

گوشه‌اي از سخنان بازيگر و مدل آمريكايي مسلمان شده:
“سارا بوکر” هنر پیشه، مدل و مانکن تازه مسلمان آمریکایی در گفتگویی خود را و علت مسلمان شدنش را اینگونه بیان می‌کند: من يك دختر آمريكايي هستم كه در مركز اين كشور به دينا آمده‌ام و در آنجا زندگي كرده‌ام، من نيز به مانند تمام دختران ديگر، بزرگ شده و رشد كرده‌ام و به مانند آنها، علاقه بسياري به ماديات و زرق و برق زندگي در شهرهاي گران داشتم.
در نهایت من به فلوریدا و از آنجا به ساحل جنوبی میامی نقل مکان کردم. یک منطقه پرشور برای آنهائی که در جستجوی “زندگی پر زرق و برق” هستند. طبیعتا، من آنچه که یک دختر معمولی غربی انجام می‌دهد را انجام می‌دادم؛ براساس ارزیابی ارزش خودم بر مبنای میزان جلب توجه دیگران من به ظاهر و جذابیت و گیرائی خودم توجه داشتم. من مرتبا ورزش می کردم و یک مربی شخصی شدم. یک خانه شیک لب دریا خریدم و توانستم یک سبک زندگی “با کلاس” برای خود فراهم کنم.
سالها گذشت تا متوجه شوم که هر چه بیشتر در “جذابیت زنانگی‌ام” پیشرفت می‌کنم درجه رضایت شخصی و خوشبختی‌ام افت می‌کند؛ من برده مد بودم، من گروگان ظاهرم بودم.

منابع   :

۱-امام خمینی، ۱۳۶۲، ج ۲، ص ۲۵۹
۲-امام خمینی، ج۵، ص۱۵۰
۳-روزنامه کیهان، ۱۷ اسفند ۱۳۵۷، ص ۲
۴-اردلان، پروین، « حجاب به روایت تاریخ » ، مندرج در مجموعه مقالات جنس دوم، تهران، ۱۳۸۰، ج ۱۰، ص ۱۶۴
۵- روزنامه کیهان، ۱۷ اسفند ۱۳۵۷، ص۳
۶-اردلان، ۱۳۸۰، ص۱۶۴


موضوعات مرتبط

*

*

Top