برای کودکان چه اسباب بازی بخریم؟

برخی اسباب بازی ها و بازی های رایانه ای تاثیرات مخربی روی احساسات و عواطف کودکان میگذارند…این تاثیرات میتوانند تا آخر عمر با فرد همراه باشد پس باید حتما این بازی ها کنترل شود…

چگونه اسباب بازی انتخاب کنیم…؟

اسباب بازی برای خردسالان باید نه تنها کم خطر ترین خوشرنگترین و آموزشی ترین باشد بلکه باید به نظر کودکان نیز توجه کرد…

اکثر بچه ها به لگو(خانه سازی) و خمیر بازی علاقه مند هستند و این اسباب بازی ها در کشور خودمان با مارک های مختلف تولید میشوند…اینها برای کودکان مناسبند و اساسا به نظر روانشناسان بهتر است کودکان با بازی های کامپیوتری و همینطور اسباب بازی های خشن(همانند اسلحه و عروسک های بدآموز) آشنا نشوند…

بیشتر  شروط لازم برای خرید یک اسباب بازی خوب در  کالای ایرانی وجود دارد…پس بهتر است با خرید یک کالای ایرانی هم به فرهنگ کشورمان و هم به تولید ملی کمک کنیم…

آسیب های جسمانی:

در بخش اسباب بازی کاملا مشخص است که کودکان در صورتی که اسباب بازی های نامناسب به دست آنها داده شود ممکن است به خود آسیب برسانند.به طور کلی برای کودکان زیر سه سال نباید اسباب بازی های پیچیده و حاوی قطعات کوچک دادو همینطور به کودکان زیر ۱۰ سال اجازه استفاده از اسباب بازی را که باید به برق وصل شود را ندهید.اگر به این توصیه ها عمل نکنید ممکن است اتفاقات ناگواری مانند خفگی،بریده شدن توسط اجزای اسباب بازی و حتی منجر به برق گرفتگی و مرگ کودک شود…

آسیب های روانی:

میشود گفت مهمترین قسمت این پست همینجاست…آسیب های روانی…؛برخی والدین در هنگام خرید اسباب بازی فقط به جنبه های ظاهری آن توجه دارند و تصور می کنند که هدف از ساخت عروسک نیمه عریان، آرایش شده و دارای قابلیت آوازخوانی فقط آن است که کودک را خوشحال و سرگرم کند ، ولی از این که همین عروسک، به طور ناهوشیار، گرایش های جنسی کودک را بیدار و تقویت می کند و می تواند زمینه ساز بی حجابی، گرایش به موسیقی و انحراف های اخلاقی کودک در آینده باشد ، غافل اند.باید توجه کرد که بیشترین آثار منفی اسباب بازی و بازی های رایانه ای، به محتوا و کارکرد پنهان آنها مربوط است. از این رو نمی توان کودک را در انتخاب هر نوع برنامه تفریحی و بازی رایانه ای آزاد گذاشت. حال به چند نمونه از اثرات پنهان اسباب بازی ها اشاره می شود، که به شرح ذیر می باشد. اسباب بازی وسیله تهاجم فرهنگی…

بیشتر اسباب بازی های موجود در بازار یا وارداتی است و یا تقلیدی که با اهداف، معیارها و کارکردهای ویژه ای ساخته شده و به تدریج بر ذوق، سلیقه و هنجارهای رفتاری کودک ما تأثیر می گذارد. اگر با دیدی وسیع به پی آمدهای تربیتی اسباب بازی کودکان و بازی های رایانه ای نگاه کنیم، در می یابیم که چگونه کودک ما تحت هجوم انواع ضد ارزش ها، الگوها و هنجارها، شیوه لباس پوشیدن، سبک آرایش و… قرار می گیرد.
اسباب بازی عامل انتقال فرهنگ است. از هر جا بیاید و در هرجا ریشه داشته باشد، فرهنگ همان جا را به همراه دارد.

اسباب بازی و خشونت و پرخاشگری کودک

اسباب بازی جنگی مانند تفنگ، مسلسل، هفت تیر، شمشیر، خنجر، نارنجک، نقاب، دست بند ، خودرو پلیس، به پرخاشگری و خشونت بیشتر در کودک می انجامد. کودک را به ستیزه جویی عادت می دهد و باعث برون ریزی و ابراز خشم در برابر محیط پیرامون و اطرافیان می شود و نتیجه آن عدم تحقق صحیح و کامل فرآیند اجتماعی شدن یا دست کم، بروز اشکال هایی در این فرآیند است.

اسباب بازی و انتقال ارزش های منفی به کودک

با وجود آن که بازی و اسباب آن در پرورش روانی و تقویت روحیه اجتماعی کودک نقش مهمی دارد ، در صورتی که با ارزش های فرهنگی و اصول روان شناسی سازگار نباشد ، نتیجه مطلوب از آن به دست نمی آید. در جامعه ما که زیر ساخت های فرهنگی آن را باورهای مذهبی تشکیل می دهد و انتظار می رود دختر و پسر (زنان و مردان آینده) با حفظ عفاف و ایمنی وارد جامعه شوند، وجود عروسک های نیمه عریان، چه آثار و پی آمدهایی برای کودک می تواند داشته باشد؟

یکی از پی آمدهای تربیتی این گونه عروسک ها، آن است که کودک می کوشد خود را در نقش همان عروسک ظاهر سازد. همچنین زمانی که دختری با عروسکی بازی می کند، به نحوه آرایش و لباس پوشیدن او پی می برد. این عروسک ها همچنین به طور ناخودآگاه بچه ها را نسبت به حجاب بی تفاوت می کند. انقال ارزش های منفی به کودک، حتی می تواند از طریق شکل، رنگ، اندازه، طرح، زمینه و نوع کار با اسباب بازی به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شود.

 

محمدرضا دست پیش

 

 

موضوعات مرتبط

*

*

Top