موسیقی حلال است یا حرام؟

این را بدان که بخاطر لذت چند لحظه ای از رحمت خدا دور می شوی

من علاقه بسيار شديد به يادگيري موسيقي سنتي دارم. ولي بعضي ميگويند اين كار باعث دوري از خدا و خلاف اسلام است. خواهشا من را ياري كنيد؟چنين گرايشي طبيعي است و نياز پاسخگويي را مي طلبد.

مانند آن كه استفاده از ((آب )) براي رفع تشنگي نزد همگان مشترك است .

موسيقي در کلام رهبري: يكى حرام و اين يكى حلال است. البته اين دومى كارآسانى نيست؛ كار دشوارى است. كه انسان از اين اجراهاى موسيقىهاى گوناگون – موسيقى خارجى، موسيقى ايرانى هم با انواع و اقسامش؛ با كلام، بىكلام – بخواهد يكىيكى اينها را مشخص كند؛

با پژوهشى اندك در قرآن و روايات و ديدگاه برخى از روانشناسان و پزشكان، مىتوان موارد ذيل را از حكمتهاى حرمت موسيقى حرام دانست:
۱٫ گرايش به فساد: غنا و آواز مطرب و لهوى، انسان را به سوى شهوت و فساد اخلاقى مىكشاند و از راه پرهيزكارى باز مىدارد. مجلس غنا و موسيقى، معمولاً مركز مفاسد گوناگون است. در حديثى از نبى اكرم(صلى الله عليه وآله) آمده است: «غنا نردبان زنا است». «الغناء رقية الزنا»: بحار الانوار، ج ۷۶، باب ۹۹، (باب الغناء).
امام صادق(عليه السلام) فرمود: «خانه اى كه در آن غنا باشد، از فساد و فحشا مصون نخواهد بود». «بيت الغناء لاتؤمن فيه الفجيعة»: كافى، ج ۶، (باب الغناء). و نيز: «غنا باعث پيدايش روح نفاق است». «الغناء يورث النفاق»: وسايل الشيعه، ج ۱۲، باب ۹۹، (ابواب مايكتسب به). روح نفاق همان آلودگى به فساد و كناره گيرى از تقوا است. در تفسير روح المعانى سخن يكى از سران قبايل را نقل مى كند كه به آنها مى گفت: از غنا بپرهيزيد كه حيا را كم مىكند؛ شهوت را مى افزايد؛ شخصيت را درهم مى شكند؛ جانشين شراب مى شود و همان كارى را مى كند كه مستى انجام مى دهد. به نقل از: تفسير نمونه، ج ۱۷، ص ۲۴٫

۲٫ غفلت از ياد خدا: قرآن يكى از عوامل گمراهى را «لهو الحديث». لقمان (۳۱)، آيه ۶٫دانسته است. «لهو» چيزى است كه انسان را چنان مشغول كند كه باعث غفلت و بازماندن از كارهاى مهمتر شود. گوش دادن به غنا قساوت قلب مىآورد. امام صادق فرمود: «ان الملاهى تورث قساوة القلب»: مستدرك الوسائل، ج ۱۳، ص ۱۱۸٫و در نتيجه باعث فراموشى خدا و معنويت مىشود. از اين رو در روايات اسلامى از «لهو الحديث» به «غنا» تفسير شده است. وسائل الشيعه، ج ۱۲، باب ۹۹، (ابواب مايكتسب به). چه اينكه شنيدن غنا و موسيقى آن چنان اراده را سست و غريزه جنسى شخص را تحريك مىكند كه از ياد خدا و قيامت باز مىماند. در روايتى نبى اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود: هر كس به غنا و موسيقى (لهوى) گوش فرا دهد قطعهاى از سرب (روز قيامت) در گوش او آب مىشود. «من استمع الى اللَّهو يذاب فى اذنه الآنك»: وسايل الشيعه، ج ۵، ص ۳۴۸٫و شايد اين تعبير كنايه از آن است كه گوش او از شنيدن سخن حق كر مىشود.

۳٫ زيان بخشى غنا بر اعصاب: به گواهى برخى از پزشكان، غنا و موسيقى آثار زيانبارى بر روى اعصاب دارد. عبد الكريم عكاس، الغنا فى الاسلام، ص ۱۵۱٫و در حقيقت يكى از عوامل مهم تخدير اعصاب به شمار مىرود. مواد مخدر گاهى از راه دهان و نوشيدن وارد بدن مىشوند (مانند شراب)؛ زمانى از راه بوييدن (مانند هروئين)؛ گاه از راه تزريق (مانند مرفين) و از راه حس شنوايى به جان و روان آدمى منتقل مىشود (مانند غنا و موسيقى). از اين رو بعضى از آهنگها چنان افراد را در نشئه فرو مىبرد كه حالتى شبيه به مستى به آنها دست مىدهد. البته گاهى به اين حد و مرحله نمىرسد؛ ولى تخدير خفيف ايجاد مىكند و در پى آن آثار زيانبارى روى اعصاب بر جاى مىگذارد و شخص را دچار افسردگى و مبتلا به فشار خون مىكند. تفسير نمونه، ج ۱۷، ص ۲۴؛ الغنا فى الاسلام، ص ۱۵۱٫
بايد دانست كه هر موسيقى و آهنگى شايد براى اعصاب زيانبار نباشد؛ بلكه موسيقى تند و استفاده زياد و افراط در آن باعث تخدير اعصاب مىشود؛ با وجود اين پيامدهاى منفى معنوى آن حتى در ساير موارد نبايد كوچك شمرده شود.

موسیقی با قید هایی در اسلام حلال است. زیرا:

۱ – در قرآن همه ی حلال و حرام هایی که در زمان پیامبر وجود داشت، تک تک برشمرده شده است. آنچه در قرآن نیست و نیاز به حدیث و روایت و استنتاج دارد، جزییات است. مثلا در قرآن گفته شده است که نماز بخوانید. حالا نماز را با چه آدابی بخوانیم؟ این چیزی است که با حدیث و روایت می توان به آن رسید.

در قرآنی که حتی درباره ی باز بودنِ جلوی یقه ی بانوان یا درباره سوء ظن یا دخالت و تجسس در زندگی دیگران و… و… و… حکم وجود دارد، خداوند فراموش کرده بود که درباره ی موسیقی نظر بدهد؟!!

۲ – خداوند در قرآن بارها تاکید می کند که دین با فطرت و طبیعتِ انسان هماهنگ است و این کتاب (قرآن) و همه ی انبیا تنها برای تذکر آمده اند؛ یعنی آمده اند تا آنچه را که در سرشت آدمیزاد هست و او فراموش کرده و گمراه شده است را به او یادآوری کنند.

به بیانِ دیگر، شما برای درک دستورهای اخلاقیِ اسلام (و نه دستورهای حقوقی)، نیازی به اندیشیدنِ فراوان ندارید. طبیعت شما تایید می کند که خوب است بانوان یقه خود را جلو بکشند و سینه هایشان را بپوشانند، خوب است که از سوء ظن به دیگران پرهیز شود، خوب است که در زندگی خصوصی دیگران تجسس نکنیم، خوب است که مال حرام نخوریم، خوب است که گناه نکنیم و… و… و…

همان طبیعت، به انسان حکم می کند که از موسیقیِ زیبا لذت ببرد و روحیه اش پاک و آرام شود. کودکِ انسان، حتی پیش از آنکه زبان باز کند و سخنِ دیگران را بفهمد، زبانِ موسیقی را کاملا درک می کند. بارها دیده اید که کودکِ حدود ۱ ساله، با موسیقی ِ آرام و زیبا، آرامش می یابد؛ با موسیقیِ شاد، شادی می کند و البته با موسیقی خشن، گریه می کند. پس موسیقی زیبا با فطرت انسان سازگار است.

۳ – زمانی که پیامبر اکرم (ص) به یثرب (مدینه) وارد شدند، اهل یثرب به پیشبازش رفتند و بانوان یثربی، در حالی که دف می زدند، ترانه ی معروفِ “ماه تمام برما طلوع کرد” را همخوانی کردند

خلاصه موسیقی در اسلام حرام است یا حلال؟

اسلام یعنی آنچه مسلمانان پیروی می کنند. به نظر می رسد اعتقاد اکثریتِ مطلق مسلمانانِ جهان این است که موسیقی نه تنها حلال، بلکه در جای خود و به اندازه اش، لازم است.

برچسب ها :

موضوعات مرتبط

*

*

Top